Friday, October 28, 2016

HIPOKRIT MALAYSIA

blogtunm.blogspot.com Tun M 
1. Keadaan politik dan pemerintahan di Malaysia agak pelik dan ganjil.

2. Di lain-lain negara di dunia, pemimpin besar diturunkan jika melaku perbuatan yang salah atau dituduh salah. Jika tidak diturunkan, pemimpin digantung jawatan sementara siasatan dibuat.

3. Tetapi di Malaysia walaupun terdapat bertimbun-timbun bukti salahlaku Najib berkenaan pinjaman yang dibuat oleh 1MDB yang dipengerusi olehnya, kehilangan berbillion Ringgit oleh 1MDB, kegagalan membayar faedah hutang, kesalahan pelaburan, terdapat 2.6 billion Ringgit dalam akaun peribadi Najib dalam Arab Malaysian Bank, kenyataan yang tidak munasabah tanpa bukti/dokumen akan punca wang itu yang dibuat oleh Najib, kenyataan oleh akhbar asing tentang punca wang itu, dakwaan laporan oleh Jabatan Keadilan Amerika Syarikat / The United States Department of Justice (DOJ) bahawa wang itu dari 1MDB
kemasukan RM42 million dari SRC International (milik Kementerian Kewangan diperbadankan) ke dalam akaun peribadi Najib, ia masih berada sebagai YAB Perdana Menteri Malaysia
Selain dari itu, Tan Sri Muhyiddin Yassin semasa masih Timbalan Perdana Menteri telah dimaklum oleh Tan Sri Gani Patail akan kemasukan ke dalam akaun Najib di AmBank berbillion Ringgit. Sekarang Husni Hanadzlah pula menyoal berkenaan 1MDB dan pengurusannya.

4. Penerimaan Najib ini adalah oleh kerana Ahli Dewan Rakyat termasuk Ahli Kabinet dan penyokong Najib dalam UMNO, MCA dan lain-lain parti dalam BN masih kononnya menanti sehingga Najib didapati bersalah sebelum mereka terima kebenaran tuduhan-tuduhan terhadapnya.

5. Pendirian ini cuma merupa alasan yang lemah terhadap pendirian mereka. Sebenarnya mereka tahu tuduhan terhadap Najib memang berasas dan benar.

6. Mereka tahu bahawa sebabnya Najib tidak didapati bersalah ialah kerana ia sendiri menyalahguna kuasanya dengan menyekat proses undang-undang dengan menukar Pendakwa Raya supaya penjawat yang baru menolak segala tuduhan terhadapnya.

7. Jika proses perundangan berjalan Pendakwa Raya akan membawa kesnya ke mahkamah dan perbicaraan boleh diadakan. Menurut tuduhan dan bukti yang diketahui umum Najib tetap akan didapati bersalah oleh mahkamah.

8. Tetapi Pendakwa Raya menyembunyi laporan-laporan ini supaya mahkamah tidak dapat mendengar kes Najib. Sebaliknya Pendakwa Raya berlagak sebagai hakim dan memutuskan bahawa tidak ada kesalahan dibuat oleh Najib dalam laporan-laporan yang diserah kepadanya.

9. Yang jelas ialah Najib bukan didapati oleh mahkamah tidak bersalah, tetapi perbicaraan tidak dapat diadakan kerana disekat oleh Pendakwa Raya.

10. Alasan mereka yang kononnya menerima Najib sebagai Perdana Menteri kerana ia tidak didapati bersalah, hanyalah alasan yang tidak berasas.

11. Mereka sebenarnya cuba menipu diri dan menipu masyarakat. Mereka bersikap hipokrit. Mereka tahu tindakan Pendakwa Raya menghalang proses perundangan adalah salah.

12. Amatlah malang Malaysia mempunyai wakil rakyat dan pemimpin masyarakat hipokrit yang turut bersama dengan Najib menjayakan penipuan olehnya.

Monday, October 24, 2016

FRANKLY SPEAKING

blogtunm.blogspot.com Tun M 

1. Out of curiosity I read Musa’s bookFrankly Speaking”. I agree entirely with what he says about me. Of course I was a dictator for 22 years, requiring everyone to be absolutely loyal to me. The Majlis Tertinggi of UMNO and the Cabinet were quite dumb as I was the only one to speak. They merely nod their heads and shout yes.

2. I agree that Musa’s resignation had nothing to do with Tengku Razaleigh (TR). To prove this I append two letters written by Musa to me about his support for the appointment of T.R. as Minister of Trade and Industry. I cannot uphold his desire for secrecy as he speaks frankly, implying he has nothing to hide.

3. Incidentally I would like to point out that all dictators, Hitler, Mussolini and Stalin, resigned voluntarily like I did. The mystery was how I managed to be elected five times. But now we know that elected Prime Ministers can also be dictators. There really was no mystery.

4. It is a pity. If I had been defeated by T.R., we would be able to see the close friendly relation between TR and Musa in the Government. The country would probably become fully developed by 2000 or earlier.

5. We missed a great opportunity.

6. To see how truthful Musa’s frank story about himself please read his two letters. The copy of the original is not legible. So I have printed the contents. You can compare.

APPENDIX1: TR IN THE CABINET

YAB Dato Seri Dr Mahathir bin Mohamed (sic)
Perdana Menteri Malaysia,
Kuala Lumpur.

Saudara YAB,

TR in the Cabinet

This letter is written with a very heavy heart and the greatest reluctance.
I did think that you were merely testing TR, quite confident that he would not accept it , until I learnt of your offer of the new Ministries to him.
His acceptance of Trade and Industry will carry the following implications :-
He shall use it to the full by giving out the following perks to his followers and would-be followers – import permits (cars, materials, etc.) licenses for business (MTI looks after Registrar of Companies); licenses and control/supervision of manufacturing ventures.
He shall have a very strong hold on the take-overs, purchases, distributions, approvals over companies wanting to divest or transfer shares either ordinarily or to comply to the NEP.
He shall choose, recommend, suggest Malaysian (Malay, more important) partners to foreign investors wishing to invest in Malaysia.
He shall control the licencing and supervision of the distributive trade
He shall choose, recommend, suggest names of individuals for distribution of shares.
He shall not only continue to have the support of the monied group but widen it greatly to the general business (Malay especially) community.
PATRONAGE would be aplenty to those of his choice. And MON DIEU! He shall have the greatest opportunity ever to prepare himself for his political future even better than Finance! Finance only give him prestige, influence and the ability to give tenders, licences etc. to a very limited top lucky few who would use their influence to get support for him.

But MTI would give him direct access to the actual UMNO voters in the widest way ever! Please remember he is not you, Hussein Onn, Tun Dr Ismail, Hamzah or Tengku Din, to mention past Ministers! Just as in Finance, he shall politicize the Ministry for his personal interest.

Personally, while in Finance he had been very difficult and I could only intervene in the most urgent/important circumstances. So was it, I believe, with you. In MTI, I would personally be rendered almost ineffective and whatever influence I could already assert on MTI so far, very crucial for NEP etc. shall certainly be blunted whichever way you look at it. But more important, the other Ministers would again have to seek his patronage and …. well, I cannot possibly go further without being accused by you as going into a tantrum and being irrational!

Before your final decision, I feel it now absolutely dutibound to remind you of the above. Personally, even though I never had done this before, with the greatest respect, I would like to register my strongest views against TR’s appointment at MTI.

Assuming that you go ahead with the appointment, I would have to review my own plans in a much hastier manner, which I would like to discuss with you after the announcement.

I would like vehemently to assure you that I have no intention of upsetting your administration and, as I said beginning this letter, I am doing this with a heavy heart. I am sure that events in the coming years will prove me right. For God’s sake, do ponder over my points and do remind yourself of the type of personality you are dealing with.

Again God Bless us all. God Bless you.

Sincerely,

Signed
(DATO’ MUSA HITEM (sic))

5 Julai, 1984 (sic)



31hb Julai 1984

YAB Perdana Menteri
Malaysia

Saudara YAB,

Berasas kepada percakapan-percakapan kita dalam jangka masa beberapa bulan lepas dan surat saya bertarikh 5hb Julai 1984, adalah Saya dengan perasaan begitu keberatan dan dukacitanya memaklumkan bahawa saya bercadang bersara daripada memegang jawatan Timbalan Perdana Menteri bermula daripada 1hb Ogos 1985. Keputusan saya ini adalah muktamad.

Saya memberi “notis” selama satu tahun ini semata-mata bertujuan supaya Saudara akan dapat membuat apa-apa jua proses pengambil alih dengan secara licin dan teratur olih (sic) sesiapa jua yang Saudara akan pilih nanti mengambil tempat saya.

Surat ini sengaja saya tulis dengan tangan sendiri untuk menjaga rahsianya. Sementara itu, saya akan terus menjalan kan tugas seolah olah keadaan biasa.

Oleh sebab perlunya keputusan saya ….not legible…. bersetuju dengan hakikat ini bermakna saya tidak boleh berbuat sesuatu persediaan bagi kepentingan sara hidup saya selepas bersara kelak. Olih itu, saya memohon supaya Saudara memberi saya cuti sebelum bersara selama tiga bulan bermula 1hb Mei 1985 atau mana-mana tarikh sesuai bagi memboleh kan saya “menggulung tikar” dan mencari apa-apa kerja untuk menampung sara hidup saya kelak.

Saya sangat insaf atas segala implikasi keputusan saya ini.

Sekiranya Saudara memutuskan saya perlu dihenti kan lebih awal lagi, saya serahlah kepada kebijaksanaan Saudara sendiri. ineligible.

Saya akan menulis surat rasmi pada masa yang sesuai nanti.

ALLAH SELAMATKAN NEGARA KITA

Adalah saya dengan segala ikhlas,

Signed

Wednesday, October 19, 2016

THE 2017 BUDGET

blogtunm.blogspot.com Tun M 
1. The 2017 budget will be presented to Parliament on 21st October 2016.

2. No doubt huge sums of money will be allocated to the Ministries and agencies of the Government. Parliament will surely pass the budget because it is the budget presented by the Government party which has the majority in Parliament.

3. But the people know that the Government has not got the money to meet the budget. They know that Ministries in the last two years have been told that the money is not available and therefore they must spend less than what is budgeted for.

4. The budget is actually meaningless because the Government knows it will not have the money.

5. Why will the Government not have the money? It is because Government money is not used for good governance, for the development of the country and the well-being of the people.

6. The money is being used for winning popularity for the Prime Minister.

7. For this the Prime Minister has created sinecure jobs for a lot of loyalists. There are now nine Ministers, three Deputy Ministers in the Prime Minister’s Department.

8. There are now 51 divisions in the Prime Minister’s Department. The budget allocation for the Prime Minister’s Department has risen from RM5.2 billion in 2000 to RM20 billion in 2016, a four folds rise. It is 13 per cent of the 2016 budget of RM267 billion. It was less than four per cent between 2000 and 2008.

9. A large portion of the Prime Minister’s Department fund goes to unspecified programmes which the PM controls. If we see the PM giving away money to organisations and individuals not named in the budget they must come from these allocations.

10. Under BR1M, 7 million people got initially RM500 each. Now they are promised RM1,000. There will be more increases next year.

11. At RM500 it will cost the Government RM3.5 billion. At RM1,000 it will cost RM7 billion.

12. Perhaps the very poor would benefit but for most of the recipients RM500 for a year is meaningless. The better thing to do is to give the really needy, the hard core poor sufficient monthly allowances to support their lives. For the rest create jobs and train them. But the Government is not encouraging job creation. Local industries are not supported. But imports are encouraged.

13. Emoluments have also increased, rising from RM26 billion in 2003 to RM89 billion in 2016. But Federal revenue is decreasing relative to the GDP. Because the Government believes in high income as the indicator of the level of development, salaries are increased without any regard for revenue or productivity.

14. In the first place per capita income is not the real criteria of the level of development. Many oil-producing countries have very high per capita income but are not considered as developed.

15. What is important is the purchasing power of the income. The rise in the cost of living has negated the benefit of high income. The new budget is likely to cause the cost of living to rise. It will affect the standard of living adversely. This will be especially so if the GST rate is increased.

16. The depreciation in the value of the Ringgit will also affect the purchasing power of the income. Since the Government does not believe in local industries which can benefit from a cheaper Ringgit but encourages imports, the cost of these would go up as the Ringgit depreciates. There will be a greater outflow of funds, resulting in trade deficits.

17. The Government has been increasing the minimum wage. This will increase the cost of production much more than anticipated. Not only will those earning less than the minimum pay get a rise in their pay but those earning above the minimum wage would expect and demand their pay to be increased to maintain parity against those working under them. Overtime pay and holiday work will have to be increased. All these would increase the cost of doing business in Malaysia. Already many foreign-owned manufacturing companies have left Malaysia, contributing towards unemployment.

18. The real economy will continue to suffer, and along with it the well being of the people. Many professionals are leaving the country to look for jobs in other countries. We are going to be one of those countries dependent on remittances by our people abroad.

19. The level of borrowings by the Government has reached record levels. Future generations will have to pay these loans.

20. All these will not show up in the budget. But the people will know as they struggle to make ends meet.

21. This is the real 2017 budget.

Wednesday, October 12, 2016

PENTADBIRAN KUKU BESI

blogtunm.blogspot.com Tun M 
1. Semasa menerima borang untuk jadi ahli Parti Pribumi Bersatu Malaysia, ada yang menyatakan mereka menerima ugutan dari parti UMNO dan Kerajaan Najib.

2. Bermacam jenis ugutan dibuat termasuk tidak akan memberi BR1M, disingkir dari UMNO, atau lucut jawatan dalam Kerajaan dan agensi-agensinya, tidak diberi kontrak, biasiswa tidak akan diberi dan akan ditarik balik dan sebagainya, bank akan tuntut hutang lebih awal dan akan tolak permohonan.

3. Tetapi mereka masih sanggup didera seperti ini kerana kepercayaan bahawa akhirnya, dengan penyertaan mereka dalam PPBM dan mengundi baginya dalam PRU14, nikmat berkali ganda akan diperolehi oleh negara dan diri mereka juga.

4. Mereka menyatakan bahawa tekanan terhadap mereka tidak akan berjaya menghalang mereka dari menyertai PPBM. Dan mereka berusaha mendapat bumiputra lain termasuk ahli UMNO supaya menyertai PPBM.

5. Perjuangan bagi mereka bermakna kesanggupan mengatasi sebarang rintangan. Perjuangan tidak bermakna jika jalan ke arah matlamat terbuka luas dan ditabur dengan bunga mawar sepanjangnya.

6. Sesungguhnya Najib amat terdesak untuk melemahkan semangat saya juga. Bukan sahaja escort motosikal polis ditarik balik tetapi pegawai saya dan tukang masak saya pun hendak ditukar. Semua kenalan saya diganggu dengan menghantar jabatan hasil dalam negeri untuk ugut terutama mereka yang berniaga. Jikalau semua cukai sudah dibayar pun cukai tambahan dikenakan.

7. Orang-orang Proton tidak dibenar bercakap dengan saya, dan peniaga kenalan saya tidak dibenar mengadakan business dengan Proton. Tujuan Najib ialah supaya Proton bankrap dan boleh dijual dengan murah.

8. Nama saya tidak boleh dikait dengan Proton. Proton hendaklah dijual kepada orang asing 100% supaya industri kereta nasional dihapuskan. Hanya kereta import sahaja yang boleh dijual di Malaysia. Jangan ada apa-apa yang dimula oleh saya. Biar hancur industri tempatan asalkan Najib puas hati.

9. Sesungguhnya ramai juga orang Malaysia yang takut didera oleh Kerajaan Najib. Itulah demokrasi Najib.

10. Saya tidak putus asa dan saya percaya rakyat Malaysia akan terus memiliki semangat juang untuk jatuhkan Kerajaan kuku besi Najib. Mereka tidak takut. Lebih kuat tekanan lebih bencilah mereka terhadap Najib dan Kerajaannya. Semua mereka malu dan tidak ingin melihat negara tercinta ini memiliki seorang PM yang dituduh dan dipercayai oleh seluruh dunia telah lesap (curi) berbilion duit rakyat.

11. Saya sedar dan rakyat juga sedar akan tujuan undang-undang baru berkenaan sekuriti. Ia bukan untuk pengganas asing kerana undang-undang sedia ada sudah mencukupi. Ia bertujuan mematah semangat dan memberhentikan sebarang protes terhadap Najib.

12. Undang-undang ini yang tidak direstui oleh YDP Agong dan Raja-Raja Melayu memberi kuasa kepada Najib mengisytihar kawasan sekuriti dan dengan itu sesiapa sahaja boleh di masuk dalam tahanan tanpa dibicara. Ini lebih buruk dari ISA.

13. Jika sesiapa terbunuh atau dibunuh, samada anggota keselamatan atau orang awam, tidak ada inquest (pemeriksaan oleh majistret berkenaan sebab-sebab kematian) yang akan diadakan. Dan keluarga simati tidak boleh bawa kes ke mahkamah untuk mendapat keadilan.

14. Sebenarnya undang-undang seperti ini tidak boleh disahkan tanpa tandatangan SPB Yang diPertuan Agong. Tetapi Najib tidak peduli kepada undang-undang atau aturan-peraturan. Ia PM dan ia percaya sebarang pencabulan undang-undang olehnya tidak boleh didakwa di Mahkamah. Pendakwarayanya jinak akan halang.

15. Semua ini menjadi tanda bahawa demokrasi sudah tidak ada lagi di Malaysia. Yang ada hanyalah pemerintahan kuku besi, pemerintahan diktator.

16. Rakyat akan membantah penghapusan demokrasi di negara tercinta ini melalui proses yang halal. InsyaAllah ketegasan rakyat akan akhirnya menamat salah laku Najib.

Monday, October 10, 2016

CASH IS KING

blogtunm.blogspot.com Tun M 
1. Wang (tunai) itu Raja. Maka ramailah yang menyembah Raja ini.

2. Wang boleh diperolehi secara halal melalui gaji, upah dan keuntungan perniagaan.

3. Tetapi wang juga boleh didapati melalui pencurian, penipuan dan rasuah. Wang yang didapati dengan cara ini tidak halal, bahkan haram. Sudah tentu perolehan ini salah dari segi undang-undang.

4. Al-Quran menyebut berkenaan dosanya perolehan secara haram seperti mencuri, menipu (apabila menjual beli) dan sogokan kepada hakim.

5. Islam tidak melarang kekayaan asalkan kekayaan itu datang dari punca yang halal. Zakat mesti ditunaikan dari kekayaan yang diperolehi. Amal jariah dan sedekah juga digalakan.

6. Jika kekayaan itu adalah hasil dari pencurian atau rasuah, apakah yang haram boleh dihalalkan dengan membayar zakat atau membiayai kerja haji?. Alim ulama perlu kaji dengan teliti dan beri pendapat mereka atau keluar fatwa.

7. Apakah pula jika zakat yang diwajibkan tidak dibayar sama sekali dari perolehan haram?. Sekali lagi kajian perlu dibuat oleh alim ulama secara jujur berpandu kepada Al-Quran dan hadith.

8. Namun ramai orang Islam yang sanggup menerima wang rasuah (haram) dari wang yang didapati secara haram. Kalau pun punca wang itu halal tetapi jika diguna untuk rasuah, untuk sogokan, wang yang diterima tetap haram. Ini tidak boleh ditakrif sebagai rezeki. Apa kata alim ulama.

9. Manusia tamak. Walaupun sudah kaya, sudah jadi jutawan, sudah mendapat perolehan yang banyak, tetapi jika berpeluang menambah kekayaan, manusia tidak menolak.

10. Jika penambahan ini halal puncanya, ia tidak dilarang, tidak haram, tidak berdosa, asalkan zakat dibayar dan sedekah dibuat.

11. Tetapi jika tambahan kekayaan ini datang dari punca yang haram, dari hasil pencurian atau sogokan, ia dilarang, haram dan berdosa.

12. Di antara pendapatan yang haram ini, tidak ada yang lebih buruk dari sogokan. Ia merosakan masyarakat dan menjadi beban yang berat kepada anggotanya. Kehidupan menjadi amat tidak selesa.

13. Biasanya yang terlibat dengan jenayah sogokan ialah mereka yang berkuasa atau memiliki pengaruh yang amat berkesan. Lebih tinggi kuasa atau lebih besar pengaruh maka lebih besarlah sogokan. Tidak ada yang terlalu tinggi yang tidak boleh disogok. Hanya yang boleh membendung nafsu sahaja yang selamat dari rasuah.

14. Inilah yang kita lihat apabila terdapat orang yang percaya bahawa wang itu raja. Daif atau kaya, wang boleh mempengaruhi pendirian. Bangsa, agama, negara boleh dijual jika sogokan setanding dengan ketamakan.

15. Dalam pilihanraya kecil baru-baru ini ramai pengundi menerima wang dan alatan elektrik untuk dapur. Mereka anggap ini adalah rezeki mereka.

16. Sebenarnya ini bukan rezeki. Pemberian ini ialah sogokan untuk mendapat undi mereka. Penerimaan oleh mereka ialah berdosa. Samada mereka beri atau tidak beri undi menerima, sogokan masih berdosa.

17. Dalam PRU14 duit haram ini akan ditabur dengan lebih banyak. Tabung untuk sogokan ini sudah pun diadakan oleh pihak tertentu dari punca yang haram. Penerima harus tahu duit ini duit haram dan menerima sogokan juga berdosa.

18. Jika ingin beri duit kepada yang daif, buat sedekah dari sekarang. Tetapi sedekah patut dibuat dengan duit yang halal. Ada Kerajaan Negeri yang meringankan tanggungjawab mereka yang miskin dengan duit halal. Alhamdulillah. Inilah cara yang terbaik.

19. Tetapi menyembah wang tunai sebagai Raja yang boleh menjayakan apa sahaja yang dikejar, menyembah wang sehingga sanggup berdosa dengan melakukan jenayah rasuah bukan perbuatan yang sejajar dengan ajaran Islam atau pun agama-agama lain.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pendaftaran Keahlian PARTI PRIBUMI BERSATU MALAYSIA

Deklarasi Rakyat - Citizens Declaration
Part 2/3 Majlis Bicara Negara Bersama Tun M di Hotel Tower Regency, Ipoh

Tun M diserbu rakyat tadi di Suria KLCC

Posted by Dr. Mahathir bin Mohamad on Sunday, March 13, 2016