Friday, June 19, 2020

SAINS DAN MATEMATIK

blogtunm.blogspot.com Tun M 

1. Semasa saya memegang jawatan Menteri Pendidikan sementara, saya telah kemukakan cadangan lama saya, iaitu pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris.

2. Saya berpendapat bahawa ilmu sains dan hisab (Matematik) amat penting bagi menentukan kejayaan rakyat kita di masa hadapan.

3. Sains dan Matematik ini tidak sama dengan bidang-bidang ilmu yang lain umpamanya bidang Geografi ataupun Sejarah.

4. Bidang Geografi dan Sejarah tidak berubah. Apa yang dicatatkan, yang kita belajar tidak berubah dari masa ke semasa kerana ianya tidak dinamik, tidak bergerak dengan kajian dan ilmu-ilmu yang baru.

5. Sebaliknya dalam bidang Sains, kita dapati bahawa hampir setiap hari ilmu yang baru hasil penyelidikan diperkenalkan. Ilmu-ilmu pula diguna untuk berbagai-bagai barang buatan kegunaan kita. Dalam bidang komunikasi, hubungan tanpa wire (wireless) sudah begitu maju sehingga ia mempengaruhi cara perniagaan.

6. Umpamanya kalau kita lihat telefon bimbit. Sebenarnya telefon bimbit ini adalah satu pusat pemancar, radio (broadcasting) station, yang memancar suara kita ataupun apa yang diperkatakan oleh kita, bahkan gambar juga dapat dipancar sejauh mana tanpa apa-apa hubungan yang solid seperti wayar dan sebagainya.

7. Sebaliknya di zaman dahulu apabila kita mempunyai alat pemancar radio kita perlu adakan bangunan yang besar yang dilengkapi bermacam-macam alatan yang diperlukan untuk kita guna ataupun kita hantar mesej melalui udara ke mana-mana tempat.

8. Kemudian daripada itu kita tahu daripada situlah bermula usaha untuk mengadakan telefon yang tidak mempunyai wayar. Pada mulanya ini sukar dilakukan, alatannya besar dan sukar untuk diguna dan dianya tidak begitu terang suaranya.

9. Tetapi kita juga tahu hari ini telefon bimbit yang kita simpan dalam saku kita boleh diguna oleh kita dimana-mana sahaja tanpa alatan yang berat dan kita boleh bercakap, boleh hantar mesej, bahkan gambar sejauh mana yang kita ingin. Kita boleh bercakap dengan seorang yang berada di Amerika umpanya seolah-olah dia berada di tepi kita. Suaranya begitu terang sehingga kita kenal suara siapa. Dan kita juga boleh dapat gambar.

10. Skype umpamanya bermakna kita boleh lihat orang yang bercakap dan dianya boleh lihat kita.

11. Ini semua adalah hasil penyelidikan yang berterusan sepanjang masa. Jadi di masa hadapan pun kita percaya akan ada lagi banyak hasil penyelidikan yang mungkin memberi kemudahan-kemudahan lain kepada kita.

12. Tetapi oleh kerana hasil penyelidikan ini tidak dibuat oleh kita, dibuat kebanyakannya oleh orang Barat dan bagaimana dianya dapat menjadi begitu ditentukan oleh ahli penyelidik di Barat dan kebanyakan daripada tulisan mereka adalah dalam Bahasa Inggeris, maka kalau kita faham Bahasa Inggeris agak mudah kita access ilmu yang baru ini.

13. Jika kita nak terjemah kita perlu seorang yang pakar dalam Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu dan juga pakar dalam bidang sains berkenaan.

14. Tak ramai orang kita yang mempunyai kebolehan seperti ini dan mereka pula tidak ingin menjadi penterjemah sepanjang hayat mereka. Mereka boleh bekerja sekejap-sekejap sahaja.

15. Jadi ini bermakna bahawa kita terputus daripada hasil siasatan yang sedang berlaku sepanjang masa. Dengan itu kita akan ketinggalan dari segi ilmu dan penggunaan ilmu-ilmu ini untuk pelbagai urusan kita.

16. Tetapi kita dapati kalau kita belajar dalam Bahasa Melayu kita cuma boleh dapat ilmu yang asas sahaja, yang diterokai berzaman dahulu.

17. Umpamanya kita semua boleh berkata dalam Bahasa Melayu iaitu campuran antara dua atom hidrogen dan satu atom oksigen, kita akan dapat air. Itu kita boleh.

18. Tetapi apabila kita sampai kepada tahap bercakap berkenaan dengan digitalisation, dengan artificial intelligence, dengan macam-macam lagi perkara dan kemudahan baru kita sukar untuk faham ini kalau kita tidak berbahasa Inggeris.

19. Tetapi kalau kita berbahasa Inggeris, bukan sahaja kita akan faham ilmu yang baru ini, kita juga dapat menulis, bahkan kita dapat berbincang dengan rakan-rakan daripada negara lain yang tidak faham Bahasa Melayu tetapi faham Bahasa Inggeris.

20. Mereka, yang tidak faham sains dalam bahasa Inggeris, akan dapati tidak dapat ikuti perbincangan dan mereka tidak akan perkenalkan ilmu mereka kepada mesyuarat ataupun konferens. Akan rugilah kita.

21. Dan juga kita akan dapati kita tidak boleh berbincang dengan mereka. Kalau kita cuma bercakap dalam Bahasa Melayu sedangkan mereka bercakap dalam Bahasa Inggeris.

22. Jadi kita dapati di Malaysia ini di mana kita mempunyai penduduk berbagai kaum, kalau kita belajar Sains dalam Bahasa Kebangsaan, orang Cina pula belajar dalam Bahasa Cina dan orang India dalam Bahasa India, apabila ketiga-tiga ini bertemu untuk berbincang, mereka tidak dapat faham apa yang pihak yang lain itu berkata.

23. Sebab itulah kita berpendapat bahawa mempelajari Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris adalah satu perkara yang penting supaya kita dapat kejar perkembangan yang terbaru ilmu ini. Kita boleh baca kertas-kertas ilmiah yang disediakan oleh para penyelidik. Dan kita tidak akan tertinggal di belakang kerana kita tidak dapat kejar ilmu baru yang datang dalam Bahasa Inggeris.

24. Ya, memang Bahasa Inggeris bukan bahasa kita. Bahasa kita ialah Bahasa Melayu, tetapi kita tahu Inggeris adalah satu bahasa yang amat penting sehingga kita mengadakan kursus-kursus untuk menguasai Bahasa Inggeris.

25. Bahasa Inggeris bukanlah sukar sangat bagi kita. Kalau kita kejar bahasa ini dengan menggunakan alatan-alatan yang baru, termasuk yang terdapat di Internet dengan mudah kita boleh menguasai Bahasa Inggeris.

26. Kalau kita secara serius kuasai Bahasa Inggeris maka mengejar ilmu Sains dalam Bahasa Inggeris tidak menjadi masalah kerana kita boleh bercakap dalam Bahasa Inggeris, dan kita boleh berbincang berkenaan dengan isi kandungan penyelidikan yang dilakukan oleh kita ataupun orang lain.

27. Saya berpendapat bahawa yang pertama ialah kita mesti belajar Bahasa Inggeris sehingga fasih dalam Bahasa Inggeris sama seperti kita fasih dalam bahasa kita, Bahasa Melayu.

28. Selepas itu kita akan belajar Sains dalam Bahasa Inggeris juga, dan Matematik pun sama semacam itu kerana tanpa pengetahuan ini kita akan ketinggalan dari segi ilmu duniawi.

29. Saya harap Kerajaan tidak akan gugur peralihan mempelajari Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tun Dr Mahathir Mohamad speech at United Nations General Assembly


Dr Mahathir Mohamad speech at the general debate of the 73rd session of the United Nations General Assembly 2018
Turkey President Tayyip Edrogan speech at the general debate of the 74rd session of the United Nations General Assembly 2019
Dr Mahathir Mohamad speech at the general debate of the 74rd session of the United Nations General Assembly 2019