Saturday, July 2, 2016

AHLI-AHLI POLITIK

POLITICIANS 
blogtunm.blogspot.com Tun M 
1. Terdapat ahli-ahli politik dan ahli-ahli politik. Bagaimana mereka berkelakuan dan bagaimana mereka bertindak balas tidak boleh dipadankan ke dalam mana-mana acuan.

2. Apabila saya menjadi Perdana Menteri saya dipanggil dengan berbagai jenis nama. Saya dilabel sebagai ultra, Pharoah atau Firaun, Mahazalim, diktator, anda sebutkan sahaja, segala sahaja yang menghina atau merendahkan martabat, dan saya mempunyai semua sifatnya itu.

3. Saya tidak mengambil apa-apa tindakan terhadap mereka, saya tidak mengancam mereka, saya tidak meminta pihak polis untuk menyoal mereka, saya tidak menangkap, menahan dan mendakwa mereka kerana menjadi pengganas, kerana mensabotaj sistem perbankan Malaysia, mensabotaj ekonomi Malaysia.

4. Saya tidak mengancam untuk menyaman mereka, tidak juga saya menyaman mereka.

5. Saya adalah seorang ahli politik dan masih lagi seorang ahli politik. Dimaki, dipanggil nama-nama, dituduh rasuah atau nepotisme, diminta untuk meletak jawatan, potret anda dikoyak dan lain-lain – ini adalah perkara-perkara yang perlu dijangka. Jika anda tidak boleh terima ini, maka janganlah jadi seorang ahli politik.

6. Ini adalah sudah tentu berbeza jika tuduhan dan desus desas rangsangan ditujukan terhadap Kerajaan. Namun begitu Kerajaan perlu bersedia untuk dikritik, dituduh salah laku. Hanya jika benar-benar undang-undang dicabuli maka bolehlah Kerajaan mengambil tindakan. Dan itu pun perlu mengikuti proses undang-undang, bukan sahaja jika jawatankuasa parti yang berkuasa memutuskan.

7. Kita semua sama di sisi undang-undang. Tidak ada pengecualian atau keistimewaan bagi mereka yang berkuasa. Proses undang-undang perlu diikuti. Tugas Peguam Negara adalah untuk mendakwa dan tugas hakim untuk mengadili. Ianya bukan untuk Peguam Negara juga untuk mengadili.

8. Apa yang kita lihat pada hari ini ialah orang yang sangat mempercayai bahawa anda boleh membeli segala-galanya dengan wang, yang mempercayai bahawa Tunai adalah Raja, yang memiliki berbilion-bilion, yang secara terbuka membeli undi tanpa dipersoalkan atau disiasat atau pun didakwa, tetapi orang lain, yang dituduh rasuah dalam skala lebih kecil, segera ditangkap, didakwa dan dihadapkan untuk perbicaraan di mahkamah.

9. Memang diakui proses undang-undang perlu dikenakan walaupun jenayah itu adalah kecil. Tetapi apabila jenayah besar dibenarkan bebas semata-mata kerana yang orang yang terlibat berkata dia tidak bersalah, maka kita perlu mempersoalkan sama ada undang-undang yang sama dipakai kepada semua.

10. Kita sedang memerhati, dunia juga sedang memerhati. Dalam demokrasi terdapat pemisahan kuasa di antara perundangan, eksekutif dan badan kehakiman. Sudah kita melihat sebahagian daripada badan kehakiman sedang terjejas.

11. Saya telah tertakluk kepada penyoalan polis sebanyak empat kali. Ada sekali lagi dijadualkan selepas Raya.

12. Saya pasti akan berlaku satu lagi soal siasat polis selepas penerbitan ini.

13. Pihak polis wujud untuk melindungi kita, iaitu rakyat, daripada penjenayah.

14. Tetapi sekarang pihak polis pula sedang digunakan untuk mengganggu dan memberi tekanan terhadap kita. Adakah ini betul atau salah?.

15. Ingin saya parafrasa lafaz seorang patriot Amerika yang berkata: “Negara saya, semoga ianya sentiasa betul, tetapi itu negara saya, betul atau salah”.

16. Di Malaysia kelihatan bahawa kita bercaya kepada “parti saya, bos saya, semoga mereka sentiasa betul, tetapi itu parti saya, bos saya, betul atau salah”. Kami melihat perbuatan yang salah dilakukan atas nama profesionalisme dan disiplin. Pelindung telah menjadi penindas.

17. Semoga Allah SWT menyelamatkan kita.


POLITICIANS

1.There are politicians and politicians. How they behave and how they react cannot fit into any mould.

2. When I was Prime Minister I was called all kinds of names. I was labelled an ultra, a firaun or pharoah, mahazalim, dictator, you name it, just anything derogatory or insulting or demeaning, and I have had it.

3. I did not take any action against them, I did not threaten them, I did not ask the police to question them, I did not arrest, detain and charge them for being terrorists, for sabotaging Malaysia’s banking system, sabotaging Malaysia’s economy.

4. And I did not threaten to sue them, nor did I sue them.

5. I was and am a politician. Being cursed, being called names, being accused of corruption or nepotism, being asked to step down, having your portraits being torn down etc. etc. – these are all to be expected. If you cannot stand these, then don’t be a politician.

6. It is different of course if the accusations and rabble rousings are directed at the Government. Still even the Government must expect to be criticised, to be accused of wrongdoings. Only if the laws are truly breached can the Government take action. And that too according to due process of law, not just if the committee of the party in power decides.

7. We are all equal before the law. There is no exemption or privilege for those in power. Due process has to be followed. The A.G. should prosecute and the judge must judge. It is not for the A.G. to pass judgement as well.

8. We see today the very people who believe you can buy everything with money, who believe that Cash is King, who own billions, who openly buy votes not being questioned or investigated or charged but other people, accused of corruption on much smaller scale being promptly arrested, charged and committed to trial in court.

9. Admittedly the law must apply even if the crime is small. But when big crimes are allowed to go free simply because the person says he is innocent, we must question whether the laws are equally applicable to all.

10. We are watching, the world is watching. In a democracy there is a separation of power between the legislative, the executive and the judiciary. Already we see a part of the judiciary being subverted.

11. I have been subjected to police questioning four times. There is another one scheduled after Raya.

12. I am sure there will be another police questioning after this is published.

13. The police is there to protect us, the people, from criminals.

14. But now the police is being used to harass and pressure us. Is this right or is this wrong.

15. I would like to paraphrase the utterance of an American patriot who said, “My country may it always be right, but my country right or wrong

16. In Malaysia it seems that we believe in “My party, my bosses, may they always be right, but my party, my bosses right or wrong”. We are seeing wrong acts being perpetrated in the name of professionalism and discipline. The protectors have become the oppressors.

17. May Allah SWT save us.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tun Dr Mahathir Mohamad speech at United Nations General Assembly


Dr Mahathir Mohamad speech at the general debate of the 73rd session of the United Nations General Assembly 2018
Turkey President Tayyip Edrogan speech at the general debate of the 74rd session of the United Nations General Assembly 2019
Dr Mahathir Mohamad speech at the general debate of the 74rd session of the United Nations General Assembly 2019