Thursday, May 25, 2017

PROTON

blogtunm.blogspot.com Tun M 
1. Proton has been sold. It has been sold to foreigners.

2. They say Proton is my brainchild. Now the child of my brain has been sold.

3. Yes. I am sad. I can cry. But the deed is done. Proton can no longer be national. No national car now. We Malaysians are glad to be rid of this pesky car. I am sure Proton will do well. It will be a commercial success. It will be sold all over the world. The Proton name will be everywhere.

4. It will be like Singapore. Malaysians are proud of this great city-state. If it had not been sold it would be, perhaps, as well developed as Kuala Kedah or Kuala Perlis. Then we cannot be proud of Singapore.

5. Now we can be proud of Proton. With money and superior technology it will compete with Rolls Royce and Bentley.

6. But I cannot be proud of its success. I cannot be proud of the success of something that does not belong to me or my country. Maybe other Malaysians will, but not me. Come to think of it, if our country is sold to others, to the very rich people of other countries, I am sure our country will become well developed too. It can even be a fully developed country – exceeding the expectations of Vision 2020.

7. It will be a great country with super highways, high-speed rail (HSR), gleaming skyscrapers, shining new towns, beautifully landscaped and lighted. But I can’t be proud! Can I be proud to be living on the fringes of this great country so well developed by the buyers.

8. I will die soon. I am already beyond average age. And as I slip into my final years, or month or days, I will watch as our beloved country is sold to foreigners to settle the trillion Ringgits that we owe. We will have to sell more and more of our country.

9. What are our assets? Our land of course!! That was what we did in the past. We sold chunks of our country. We lost the land we sold. That is what we are doing now. And that will be what we will have to do – or forfeit our country; like we forfeit Proton.

10. Proton the child of my brain has been sold. It is probably the beginning of the great sell-out. The process is inexorable. No other way can we earn the billions to pay our debts. The only way is to sell our assets. And eventually we will lose our country, a great country no doubt, but owned by others.

11. I am a sissy. I cry even if Malaysians are dry-eyed. My child is lost. And soon my country.

12. Please excuse me.



PROTON

1. Proton telah dijual. Ia dijual kepada orang asing. 

2. Mereka dakwa Proton adalah ilham saya.  Sekarang ini ilham saya telahpun dijual. 

3. Ya. Saya sedih. Saya boleh menangis. Tetapi perbuatan itu telah dilakukan. Proton bukan lagi nasional. Tidak ada lagi kereta nasional. Kita rakyat Malaysia berbangga telah menghapuskan kereta yang menjengkelkan ini. Saya pasti Proton mampu lebih baik. Ia akan menjadi kejayaan komersial. Ia akan dijual serata dunia. Nama Proton di mana-mana sahaja. 

4. Ianya akan jadi seperti Singapura. Rakyat Malaysia berbangga dengan negara bandar terhebat. Jika ianya tidak dijual sebelum ini, mungkin, pembangunannya ada seperti Kuala Kedah atau Kuala Perlis. Kita takkan berbangga dengan Singapura.

5. Sekarang kita boleh berbangga dengan Proton. Dengan wang dan teknologi lebih canggih ia akan bersaing dengan Rolls Royce dan Bentley. 

6. Tetapi saya tidak boleh berbangga dengan kejayaannya. Ini tidak boleh dibanggakan kerana ianya bukan lagi milik negara ini. Mungkin rakyat Malaysia yang lain akan berbangga, tetapi tidak kepada saya. Mari fikirkan, jika negara ini dijual kepada orang lain, kepada orang yang kaya yang bukan dari negara ini, saya pasti negara ini akan membangun. Ianya akan jadi negara membangun - menjangkaui apa yang diharap dalam Wawasan 2020.  

7. Ia akan jadi negara terhebat dengan lebuhraya super, keretapi berkelajuan tinggi, bangunan pencakar langit yang berkilau, bandar-bandar baharu, lanskap yang indah dan permai. Tetapi tetap tak boleh dibanggakan! Adakah saya boleh berbangga untuk hidup di pinggir bandar membangun terhebat yang dibangunkan pembeli

8. Saya akan pergi tak lama lagi. Saya sudah melangkaui had usia. Sementara saya nikmati tahun terakhir, atau bulan atau hari, saya akan melihat negara tercinta ini dijual kepada orang asing bagi melangsaikan hutang trillion Ringgit. Kita akan terpaksa jual lebih dan lebih dari negara ini

9. Apakah aset kita? Tanah ini semestinya!! Itulah yang kita telah lakukan sebelum ini. Kita jual ketulan bahagian negara kita. Kita hilang tanah yang dijual. Itulah yang kita lakukan sekarang. Dan itulah apa yang kita bakal buat - atau kehilangan negara ini; seperti kita kehilangan Proton

10. Proton ilham saya telah dijual. Ianya mungkin permulaan kepada penjualan terhebat. Prosesnya tidak dapat disekat. Tidak ada cara lain untuk kita bayar hutang berbilion. Caranya hanyalah menjual aset negara. Dan akhirnya kita akan kehilangan negara ini, negara hebat tanpa ragu lagi tetapi dimiliki oleh orang

11. Saya insan yang lemah. Saya menangis jika rakyat Malaysia tidak menangis. Saya kehilangan anak. Tak lama lagi kehilangan negara saya.


12. Maafkan saya...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tun Dr Mahathir Mohamad speech at United Nations General Assembly


Dr Mahathir Mohamad speech at the general debate of the 73rd session of the United Nations General Assembly 2018
Turkey President Tayyip Edrogan speech at the general debate of the 74rd session of the United Nations General Assembly 2019
Dr Mahathir Mohamad speech at the general debate of the 74rd session of the United Nations General Assembly 2019