Thursday, June 30, 2016

THE STORY OF THE PERDANA LEADERSHIP FOUNDATION

KISAH YAYASAN KEPIMPINAN PERDANA
blogtunm.blogspot.com Tun M 
1. Saya berasa pada secara umumnya rakyat Malaysia mengetahui sedikit sahaja mengenai Yayasan Kepimpinan Perdana. Sudah tentu lebih sedikit lagi orang yang mengetahui asal-usulnya.

2. Sekarang ini oleh sebab Kerajaan Dato Sri Najib sedang cuba memusnahkan Yayasan ini, ia telah mendapat nama buruk yang tertentu. Mungkin sudah tiba masanya untuk orang ramai sedari tentang asal-usul dan tugasnya.

3. Ianya bermula dengan cadangan oleh beberapa orang ahli perniagaan supaya satu perpustakaan dibina untuk memperingati dua puluh dua tahun saya menjadi Perdana Menteri.

4. Saya berasa amat berbesar hati tetapi di samping mengetahui bahawa mereka akan dituduh nanti sebagai kroni saya, idea ini bertentangan dengan prinsip saya menentang pemujaan individu (personality cult).

5. Sepanjang masa saya berada dalam Kerajaan saya telah cuba untuk menghentikan amalan menamakan tempat-tempat awam dengan nama orang-orang yang masih hidup. Pengecualian yang saya buat adalah hanya untuk raja-raja. Lain-lainnya perlu menunggu sehingga mereka mati sebelum nama mereka diberikan kepada tempat-tempat awam.

6. Oleh kerana saya masih hidup pada masa cadangan dibuat, saya menolak cadangan itu. Sebaliknya saya juga tidak boleh mengabaikan sumbangan mereka sebelum saya terhadap pembangunan Malaysia.

7. Maka itu saya mencadangkan agar mereka memperingati semua Perdana Menteri sebelumnya dan Perdana Menteri masa akan datang dengan menubuhkan sebuah institut untuk mengumpul semua dokumen yang berkaitan dengan dasar, strategi dan pelan yang dimula dan dilaksanakan oleh semua Perdana Menteri Malaysia.

8. Oleh itulah nama Yayasan Kepimpinan Perdana atau Institut. Di Perpustakaan Yayasan dikumpulkan maklumat mengenai kerja-kerja semua Perdana Menteri Malaysia. Ia adalah perpustakaan rujukan yang tersedia untuk semua orang yang ingin belajar kisah pembangunan Malaysia dan sumbangan Menteri Perdananya.

9. Pengasas dan penaja Yayasan membeli tanah, membina bangunan dan menyelenggarakannya. Kakitangan untuk arkib dan perpustakaan dan kakitangan sokongan dibayar gaji daripada dana Yayasan melalui sumbangan oleh pihak penaja.

10. Amalan di Malaysia adalah untuk Kerajaan mengadakan suatu pejabat dan kakitangan untuk bekas Perdana-Perdana Menteri. Walaupun Tunku agak antagonistik terhadap Kerajaan dan pernah berucap dari platform pembangkang dan menyokong DAP, beliau menikmati keistimewaan sehingga beliau meninggal dunia.

11. Oleh yang demikian Kerajaan telah menyewa ruang di Yayasan Kepimpinan Perdana bagi saya dan beberapa kakitangan saya.

12. Selain daripada kerja-kerja mengumpul dokumen, ucapan dan tulisan-tulisan para Perdana Menteri, Yayasan Kepimpinan Perdana memutuskan untuk berkempen menjenayahkan peperangan. Ini membawa kepada penciptaan Kuala Lumpur Foundation to Criminalise War (KLFCW). Kami mengadakan persidangan yang disertai oleh pencinta keamanan tempatan dan juga dari Timur Tengah, Eropah, Amerika dan tempat lain di dunia. Kami masih terus dengan kempen ini.

13. Yayasan Kepimpinan Perdana adalah juga terlibat dalam membantu rakyat Palestin terutamanya selepas Israel menyerang Gaza. Untuk menjalankan usaha ini secara khusus untuk membantu mereka yang menderita di negara-negara yang musnah akibat peperangan, kami telah menubuhkan Perdana Global Peace Foundation (PGPF). Kami telah melakukan kerja-kerja amal di kalangan mereka.

14. Untuk aktiviti-aktiviti ini, kita mengumpul dana daripada orang ramai. Pada masa-masa yang lepas pihak Kerajaan telah menyumbang beberapa juta Ringgit yang mana kami amat berterima kasih.

15. Oleh kerana saya berada di dalam bangunan ini, macam-macam jenis orang datang berjumpa dengan saya, secara bersendirian atau berkumpulan. Apabila mereka tidak berpuas hati dengan Kerajaan mereka meminta pertolongan saya. Saya tidak pernah menutup pintu saya kepada sesiapa. Sebab itu selepas bersara saya masih pergi ke pejabat seolah-olah saya masih bekerja.

16. Sudah tentunya ada juga orang yang datang berjumpa dengan saya di tempat-tempat lain, dalam tiga pejabat yang lain dan juga di rumah saya. Tetapi oleh kerana sekarang saya telah meletakkan jawatan dari Proton dan Petronas, Yayasan Kepimpinan Perdana biasanyalah tempat yang saya bekerja.

17. Jika sekiranya Kerajaan berhenti menyewa ruang di Yayasan Kepimpinan Perdana dan enggan membayar gaji kakitangan Kerajaan yang diberikan kepada saya, saya akan tetap bekerja di sini, di Yayasan Kepimpinan Perdana.

18. Hanya kini penyokong Yayasan Kepimpinan Perdana berasa takut kerana orang yang rapat dengan saya diganggu. Mereka boleh berhenti menyokong Yayasan Kepimpinan Perdana dan kami perlu berhentikan penyelidikan yang dilakukan di perpustakaan dan arkib kami dan juga kempen kami untuk menjadi pembunuhan orang dan kemusnahan negara-negara melalui perang suatu jenayah.

19. Tetapi itu semuanya tidak apa. Saya hanya mahu orang ramai tahu apa sebenarnya Yayasan Kepimpinan Perdana.


THE STORY OF THE PERDANA LEADERSHIP FOUNDATION

1. I think generally Malaysians know very little about the Perdana Leadership Foundation. Certainly very few know of its origin.

2. Now that the Government of Dato Sri Najib is trying to destroy this foundation, it has achieved certain notoriety. Perhaps it is time to enlighten the public about its origin and its work.

3. It began with a proposal by a few businessmen that a library be built to commemorate the twenty-two years of my premiership.

4. I felt greatly honoured but besides knowing that they would be accused of being my cronies, the idea went against my principle of being against personality cult.

5. Throughout the time I was in the Government I had tried to stop the practice of naming public places after living people. The exception I made was for the rulers. Others would have to wait until they die before their names would be given to public places.

6. As I was still alive at the time the proposal was made, I rejected the proposal. Besides I could not ignore the contribution of my predecessors to the development of Malaysia.

7. Accordingly I suggested that they commemorate all the previous Prime Ministers and future Prime Ministers by setting up an institute to gather all documents relating to the policies, strategies and plans initiated and implemented by all Malaysian Prime Ministers.

8. Hence the name Perdana Leadership Foundation or institute. In the Library of the Foundation are collected information on the work of all Malaysian Prime Ministers. It is a reference library available to everyone who wishes to study the story of Malaysia’s development and the contributions of its Prime Ministers.

9. The founders and sponsors of the Foundation bought the land, built the building and maintain it. Staff for the archive and library and supporting staff are paid from the Foundation’s fund through contribution by the sponsors.

10. The practice in Malaysia is for the Government to provide an office and staff for former Prime Ministers. Although the Tunku was rather antagonistic towards the Government and did speak from opposition platform and supported the DAP, he enjoyed privileges until he died.

11. Accordingly the Government rented space in the Perdana Leadership Foundation for me and a few of my staff.

12. Apart from the work of gathering the documents, speeches and writings of the Prime Ministers, PLF decided on a campaign to criminalise war. This led to the creation of the Kuala Lumpur Foundation to Criminalise War (KLFCW). We held conferences participated by local peace-lovers as well as from the Middle East, Europe, America and other parts of the world. We are continuing with the campaign.

13. The PLF is also involved in helping the Palestinians especially after the Israelis attacked Gaza. To specifically undertake these efforts of assisting those suffering in war torn nations, we have set up the Perdana Global Peace Foundation (PGPF). We have done some charity work among them.

14. For these activities we raised funds from the public. In the past the Government contributed a few million Ringgit for which we are very grateful.

15. Since I am in this building, all kinds of people come to see me, singly or in groups. When they are unhappy with the Government they seek my help. I never close my door to anyone. That is why after retirement I still go to office as if I am still working.

16. Of course people come to see me in other places also, in three other offices and also in my house. But now that I have resigned from Proton and Petronas, the PLF is usually where I work.

17. Even if the Government stops renting space in PLF and refuse to pay Government staff accorded to me, I will still be working here in the PLF.

18. Only now the supporters of PLF are feeling scared as people close to me are being harassed. They may cease to support the PLF and we will have to stop research being done in our library and archives and also our campaign to make the killing of people and the destruction of countries through war to be criminalised.

19. But it is okay. I only want to let people know what the Perdana Leadership Foundation is about.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tun Dr Mahathir Mohamad speech at United Nations General Assembly


Dr Mahathir Mohamad speech at the general debate of the 73rd session of the United Nations General Assembly 2018
Turkey President Tayyip Edrogan speech at the general debate of the 74rd session of the United Nations General Assembly 2019
Dr Mahathir Mohamad speech at the general debate of the 74rd session of the United Nations General Assembly 2019