Saturday, June 11, 2016

BAZAR RAMADHAN

blogtunm.blogspot.com Tun M
1. Seperti biasa saya ke bazar Ramadhan untuk membeli aneka jenis masakan yang hanya terdapat di bulan puasa.

2. Hari pertama saya ke bazar di Putrajaya. Lokasi bazar telah dipindah tetapi pelanggan ramai seperti biasa.

3. Hari kedua saya ke Kampung Baru. Saya kagum dan gembira kerana pihak berkuasa sudah mendirikan bumbung untuk melindungi gerai dari hujan dan panas. Kain berwarna-warni menghiaskan siling yang juga mengurangkan panas matahari.

4. Tanpa dirancang saya bertemu dengan pegawai yang bertanggungjawab menghiaskan bazar Ramadhan Kampung Baru dan saya ucap tahniah kepadanya. Katanya tahun hadapan keselesaan dan keindahan pasar itu akan diperbaiki lagi.

5. Sekali lagi saya ucap tahniah kepadanya.

6. Sebelum saya masuk kereta, dia menyatakan kegembiraannya bahawa dia diberitahu saya tidak akan pergi ke Sungai Besar dan Kuala Kangsar

7. Saya terpaksa jelas bahawa saya akan berkempen dikedua-dua tempat. Bulan puasa bukan masanya untuk kita bersikap kasar. Saya akan cuba elak dari menggunakan perkataan yang kasar.

8. Sesungguhnya saya tidak faham bagaimana ada orang yang masih sokong Najib. Di Brazil dan Kenya dan beberapa negara lain, tidak banyak bukti yang menunjukkan pemimpin mereka terlibat dengan rasuah atau salah guna kuasa. Tetapi tuduhan masih dibuat terhadap mereka. Presiden Brazil digantung jawatannya oleh hakim besar supaya tidak mengganggu siasatan terhadapnya.

9. Di Malaysia juga Presiden UMNO dan Perdana Menteri pernah meletakkan jawatan apabila ternampak rakyat tidak lagi sokong mereka.

10. Tetapi bukti salahlaku Najib adalah jelas dan didedah secara terbuka sehingga ke seluruh dunia dan tidak dapat dinafikan olehnya. Berpuluh akhbar dan TV negara-negara asing menyiarkan laporan yang dilengkapi dengan gambar dan dokumen dan surat berkenaan salah guna kuasa oleh Najib dan kehilangan berbillion duit 1MDB dan wang beribu juta berada dalam akaun peribadi Najib. Benar di Malaysia akhbar arus perdana tidak pernah siar perkara-perkara ini. Tetapi media sosial menunjukkan rakyat mengetahui akan kesalahan Najib dan sudah tidak percaya padanya. Rakyat menuntut supaya dia berhenti dari menjadi Perdana Menteri.

11. Dibawah Najib parti UMNO ditolak dan dikecam oleh orang Melayu dan ramai ahli; UMNO sudah jadi lemah dengan pencapaian yang terburuk dalam PRU 13. Besar kemungkinan UMNO akan kalah dalam PRU 14, jika Najib memimpinnya. Semua ini berlaku semasa kepimpinan Najib.

12. Rakyat Malaysia berasa amat malu apabila berada di negara lain kerana ditanya apa sudah jadi kepada negara kamu. Ada orang asing yang berkata “rasuah” apabila mereka ketahui kerakyatan pelawat dari Malaysia. Ada rakyat Malaysia, apabila ditanya di luar negara dari mana mereka datang enggan menyebut Malaysia kerana malu. Demikianlah malunya mereka dengan keadaan di negara mereka. Najib sendiri melarikan diri apabila akhbar asing cuba menemuinya. Amat memalukan apabila dia terpaksa guna jalan belakang bagi mengelak di soal akhbar.

13. Tetapi di Malaysia masih ada ahli dan pemimpin UMNO yang mempertahankan Najib, yang cuba menunjuk kebaikan Najib. Walaupun mereka gagal namun mereka terus menyokong Najib.

14. Saya tidak menjadi ahli mana-mana parti sekarang. Parti saya UMNO sudah tidak mencerminkan UMNO yang ditubuh pada 1946 di Istana Besar, Johor Bahru. Ia sudah dirampas oleh Najib dan diguna untuk mempertahankan dirinya. Saya tinggalkan parti Najib ini untuk jadi rakyat biasa.

15. Demikianlah perbezaan parti milik Najib dengan UMNO sehingga apabila perwakilan dilarang menyebut atau membahas 1MDB dan 2.6 billion dalam akaun Najib semasa mesyuarat agung dan diluar, mereka akur. Tidak ada bantahan. Sebaliknya dahulu perbahasan terbuka tidak pernah dilarang. Semangat kebangsaan UMNO yang berjaya menolak Malayan Union, memerdekakan Malaya dan Malaysia, membangunkan negara sehingga dihormati dunia sudah tidak lagi ada pada ramai ahli dan pemimpin UMNO.

16. Saya tidak ada parti. Namun sebagai rakyat Malaysia saya tidak boleh mengasingkan diri daripada gerakan rakyat untuk menyingkir Najib. Mereka sudah lancar Deklarasi Rakyat untuk menyingkirkan Najib. Saya sokong Deklarasi ini dan sudah tandatanganinya. Hakikatnya pilihanraya kecil ini bukan untuk menukar Kerajaan atau dasar Kerajaan. Jika BN kalah pun Kerajaan Najib tidak akan jatuh.

17. Tetapi kekalahan BN akan memberi mesej kepada Najib secara jelas bahawa rakyat menolak kepimpinannya. Penyertaan saya hanya untuk menerang dan mendesak pengundi akan pentingnya Najib ditolak dan deklarasi rakyat disokong. Jika Najib menang maka ia akan terus menekan rakyat kerana mempercayai rakyat bersetuju dengan segala perbuatannya .

18. Selamat berpuasa.


ENG VERSION
RAMADHAN BAZAAR

1. As usual I went to Ramadan bazaars to buy various types of cuisine found only in the month of fasting.

2. For the first day I went to the bazaar in Putrajaya. Location of the bazaar has been changed but the crowd remained as usual.

3. For the second day I went to Kampung Baru. I was amazed and pleased that the authority have installed roofs to protect the stalls from rain and sun. Colourful fabrics decorate the ceilings which also reduced the heat.

4. I had an unplanned meeting with the officer responsible for Kampung Baru Ramadan bazaar decoration and I congratulated him. He said that next year the comfort and beauty of this market will be further enhanced.

5. Once again I congratulated him.

6. Before I entered the car, he expressed his joy when he was told I will not be going to Sungai Besar and Kuala Kangsar

7. I had to clarify that I will be campaigning in both places. Ramadan is not the time for us to be rude. I will try to avoid using harsh words.

8. Indeed, I do not understand why there are people who still support Najib. In Brazil and Kenya and some other countries, there are not much evidence to show their leaders are involved in corruption or abuse of power. But still allegations are made against them. The President of Brazil was suspended from his post by the Chief Judge so that he will not interfere with the investigations against him.

9. In Malaysia UMNO President and Prime Minister had also resigned when it emerged people no longer support them.

10. But evidence of misconduct by Najib is clear and openly exposed to the world and cannot be denied by him. Dozens of newspapers and foreign television stations, complete with photos, documents and letters, reported the abuse of power by Najib and the loss of billions of 1MDB funds and existence of millions of money in Najib’s personal account. True in Malaysia, the mainstream media never reported these things. But social media shows that people are aware of Najib’s wrongdoings and do not believe in him any more. People demanded that he quit as Prime Minister.

11. Under Najib, UMNO Party is rejected and condemned by the Malays and many members; UMNO has become weak with the worst performance in the 13th General Election and is likely to be defeated in the 14th General Election, if Najib continues to lead. All these occurred during the leadership of Najib.

12. Malaysians feel very embarrassed, when they are in foreign countries, when asked what has happened to their country. There are foreigners who says “corruption” when they know the nationality of visitors from Malaysia. There are Malaysians, when asked in a foreign country where they came from, declined to admit, out of embarrassment, that they are from Malaysia. How shameful they are with the situation in their country. Najib himself fled when accosted by foreign media. It is a shame that he had to use the back door to avoid being questioned by the newspapers.

13. But in Malaysia there are still Umno members and leaders who defend Najib, those who are trying to promote the virtues of Najib. Although they failed, but they continue to support Najib.

14. I am not a member of any party now. My party UMNO no longer reflected the UMNO which was formed in 1946 at the Istana Besar, Johor Bahru. It has been hijacked by Najib and being used to defend himself. I left this party of Najib to be an ordinary citizen.

15. Thus the difference between a party owned by Najib and UMNO, that when representatives are prohibited from mentioning or discussing 1MDB and Najib’s RM2.6 billion in his account during the general meeting and beyond, they agree. There are no objections. On the other hand, previously open debate was never prohibited. The national spirit of Umno that managed to reject the Malayan Union, liberated Malaya and Malaysia, developed the country that the world respected no longer exist among UMNO members and leaders.

16. I do not have a party. But as a Malaysian I cannot isolate themselves from the people’s movement to oust Najib. They have launched People’s Declaration to oust him. I support this Declaration and have already signed it. The fact is that this by-election is not to change the government or government policy. Even if BN loses Najib’s government will not fall.

17. But BN’s defeat will send a message to Najib in a clear way that the people rejects his leadership. My participation is only to explain and emphasize how important it is that Najib be defeated and People’s Declaration be supported. If Najib wins then he will continue to suppress the people because he believes people agree with everything he does.

18. Happy fasting.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tun Dr Mahathir Mohamad speech at United Nations General Assembly


Dr Mahathir Mohamad speech at the general debate of the 73rd session of the United Nations General Assembly 2018
Turkey President Tayyip Edrogan speech at the general debate of the 74rd session of the United Nations General Assembly 2019
Dr Mahathir Mohamad speech at the general debate of the 74rd session of the United Nations General Assembly 2019