Monday, April 17, 2023

AKU PERDANA MENTERI

blogtunm.blogspot.com Tun M 
1. Dulu Raja berkuasa.

2. Di waktu tuntutan kemerdekaan kita setuju mengada Raja Berperlembagaan dan Dewan Parlimen berkuasa.

3. Tetapi bagaimana

4. Tak akan semua ahli dewan berkuasa.

5. Kita tentukan wakil rakyat yang mendapat sokongan ramai menjadi Perdana Menteri dan berkuasa.

6. Wah, jadi Perdana Menteri macam jadi raja.

7. Ada aturan peraturan tetapi siapa nak tegur.

8. Buat sahajalah, mereka yang tegur rasa padahnya.

9. Hey! Dalam sistem demokrasi siapa pun boleh jadi Perdana Menteri.

10. Asal dapat sokongan majoriti.

11. Tak susah

12. Tumbuk rusuk – bagi duit.

13. Tak cukup duit, curilah.

14. Tak bagi duit, bagi jawatan.

15. Apa susahnya

16. Tak tahu jadi Perdana Menteri – okay.

17. Itu tak penting.

18. Yang penting aku jadi Perdana Menteri.

19. Ramai aku-aku nak jadi Perdana Menteri.

20. Tubuh parti, tubuh parti.

21. Nah. Ramai boleh jadi Perdana Menteri.

22. Apa jadi pada negara

23. Pedulikan.

24. Aku jadi Perdana Menteri.

25. Aku jadi Perdana Menteri.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tun Dr Mahathir Mohamad speech at United Nations General Assembly


Dr Mahathir Mohamad speech at the general debate of the 73rd session of the United Nations General Assembly 2018
Turkey President Tayyip Edrogan speech at the general debate of the 74rd session of the United Nations General Assembly 2019
Dr Mahathir Mohamad speech at the general debate of the 74rd session of the United Nations General Assembly 2019