Sunday, March 1, 2009

KEPERIHATINAN

blogtunm.blogspot.com Tun M 
1. Rakyat yang selalu mengguna jalan tol akan berasa lega kerana kenaikan tol yang diumumkan oleh Menteri Kabinet yang bertanggungjawab, Datuk Seri Mohd Zin akan dikaji semula oleh Kabinet.

2. Perdana Menteri telah mengarahkan Kabinet mengkaji semula kenaikan tol kerana “Apa yang dibincangkan dan diputuskan itu dibuat dua tiga minggu lalu dan sejak itu keadaan ekonomi menjadi bertambah buruk”.

3. Apa gamaknya yang telah jadi kepada ekonomi Negara dalam jangka masa tiga minggu. Biasanya sebelum keputusan dibuat oleh Kabinet, maklumat berkenaan aliran ekonomi diberi oleh pakar-pakar untuk jangkasama yang agak panjang, sudah tentu lebih dari tiga minggu. Apakah pakar-pakar ini telah tergesa-gesa lari ke Perdana Menteri tiga minggu selepas keputusan dibuat oleh Kabinet untuk memaklumkan ekonomi merosot begitu teruk dan tol tidak boleh dinaikkan. Apakah mereka menjelaskan bahawa kajian semula tol akan membaikkan keadaan ekonomi. Atau apakah Perdana Menteri membawa perkara ini ke Kabinet dengan data yang cukup tentang keburukan ekonomi sebelum mengumumkan tol perlu dikaji semula. Atau apakah kenaikan ini tidak bijak dibuat semasa beliau masih Perdana Menteri. Tunggu orang lain naik jadi Perdana Menteri dan terpaksa menaikkan tol.

4. Atau apakah ini satu lagi manifestasi “flip-flop” Abdullah? Mungkinkah perletakan jawatan juga perlu dikaji dengan lebih mendalam apabila masanya hampir tiba. Ekonomi yang amat teruk boleh juga jadi satu alasan. Dapatkah ekonomi negara dipulih tanpa Dato Seri Abdullah?

5. Apa pandangan Tingkat Empat?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tun Dr Mahathir Mohamad speech at United Nations General Assembly


Dr Mahathir Mohamad speech at the general debate of the 73rd session of the United Nations General Assembly 2018
Turkey President Tayyip Edrogan speech at the general debate of the 74rd session of the United Nations General Assembly 2019
Dr Mahathir Mohamad speech at the general debate of the 74rd session of the United Nations General Assembly 2019