Monday, February 4, 2013

AGAMA POLITIK

Artikel ini telah disiarkan di dalam Mingguan Malaysia Februari 3, 2013


1. Apabila agama dijadikan isu politik, tak dapat tidak ia akan tercemar. Politik kerap kotor. Apabila yang bersih dicampur dengan yang kotor, yang bersih akan jadi kotor, bukan sebaliknya.

2. Kita sedang menyaksi pencemaran ini berlaku kepada agama Islam bukan sahaja oleh musuh Islam tetapi oleh orang Islam sendiri. Kehormatan terhadap agama, Nabi bahkan Allah sudah berkurangan.

3. Sudah ada pemuda Melayu yang sanggup berkata, “Kenapa kita perlu lindungi Nabi, Nabilah yang patut lindungi kita”.

4. Seorang lagi pemuda Melayu dalam surat kepada seorang VVIP Melayu berkata, “Allah bukan ada ‘patent rights’. Siapa pun boleh guna Allah.

5. Semasa lawatan Ratu Elizabeth ke Malaysia untuk Sidang Komanwel pada tahun 1989, baginda tidak dibenar melawat masjid Shah Alam. Alasannya ialah kerana pihak berkuasa masjid tidak dapat menentukan beliau datang bulan atau tidak. Ratu Elizabeth pada masa itu berumur 64 tahun, kerana seperti saya, baginda lahir pada 1925.

6. Sekarang kerana politik, perempuan bukan Islam yang masih boleh hamil dibenar masuk dalam masjid untuk bersyarah, untuk berjumpa Tok Guru. Wanita Islam tahu bila boleh masuk masjid. Apakah pegawai masjid sudah tentukan keadaan pemimpin wanita bukan Islam ini sebelum membenar dianya masuk masjid. Atau apakah demi undi, yang tidak bersih pun boleh dianggap bersih.

7. Tetapi yang menyedihkan sangat ialah kenyataan Nik Aziz bahawa Nabi adalah orang biasa. Ia menjadi Nabi hanya setelah meningkat umur 40 tahun. Oleh itu kenapa perlu kita sambut hari Nabi diperanakan (Maulud Nabi)?

8. Dan Kelantan pun tidak merayakan Maulud Nabi tahun ini.

9. Tetapi saya baca dan lihat gambar Nik Aziz merayakan hari beranaknya di rumah Karpal Singh dengan bersalam dengannya, untuk merayakan hari Thaipusam.

10. Jelaslah bahawa bagi Nik Aziz, Murshidul Am PAS, hari beranaknya boleh dirayakan bersama Karpal Singh. Maulud Nabi bukanlah sesuatu yang perlu kita rayakan.

11. Kalimah Allah sudah diguna untuk pancing undi. Kerana ingin dapat undi pihak tertentu dalam pilihanraya, dinyatakan kalimah Allah boleh digunakan oleh siapa sahaja.

12. Kemudian apabila takut tak dapat undi pihak yang lain dengan mudah dinyatakan kalimah Allah tidak boleh diguna selain dari dalam agama Islam. Bila ditanya kenapa dahulu kata boleh, jawabnya itu karut. Murshidul Am PAS mengaku ia mengarut.

13. Soalnya ialah apabila kenyataan-kenyataan ini dibuat, apakah ia kerana Allah S.W.T atau kerana ingin memenangi pilihanraya, ingin jadi Perdana Menteri, ingin pancing undi. Apakah kalimah Allah dijual untuk undi duniawi.

14. Di Malaysia ada hanya Sunni. Tidak ada Syiah. Kita tahu apabila ada Sunnni dan Syiah dalam sesuatu negara maka permusuhan yang ketat akan berlaku sepanjang masa sehingga ramai bunuh-membunuh berlaku antara mereka.

15. Malaysia tidak ada Syiah. Sebelum adanya pilihanraya tidak ada perpecahan di kalangan orang Islam di Malaysia kerana tafsiran Islam yang berbeza. Apabila pilihanraya memberi peluang untuk mendapat jawatan, elaun dan bermacam keuntungan, barulah perpecahan berlaku. Untuk mendapat nikmat duniawi maka agama diperalatkan. Maka mulalah tuduhan bahawa orang UMNO kononya kafir supaya mendapat sokongan orang Melayu lain dalam pilihanraya. Maka berpecahlah orang Islam di Malaysia seperti yang terdapat di negara Islam yang mempunyai Sunni dan Syiah. Maka berlakulah sembahyang dua imam, kubur berasingan dan lain-lain. Maka diheretlah kalimah Allah, Maulud Nabi, sembelihan orang tertentu haram dimakan dan bermacam lagi.

16. Saya percaya dimasa hadapan akan berlaku lebih dari ini. Agama Islam akan lebih dicemar oleh orang Islam sendiri. Jika ini disertai oleh orang bukan islam maka akan berlakulah ketegangan hubungan antara kaum dan rusuhan di Malaysia. Negara yang aman ini akan menjadi seperti negara-negara yang mana penduduk terbahagi kepada Syiah dan Sunni dan lain-lain agama.

17. Sesungguhnya tidak ada sesuatu yang lebih bahaya dari permusuhan kerana agama.

18. Mungkin mereka yang memperalatkan agama akan dimakan oleh agama, Wallahualam.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tun Dr Mahathir Mohamad speech at United Nations General Assembly


Dr Mahathir Mohamad speech at the general debate of the 73rd session of the United Nations General Assembly 2018
Turkey President Tayyip Edrogan speech at the general debate of the 74rd session of the United Nations General Assembly 2019
Dr Mahathir Mohamad speech at the general debate of the 74rd session of the United Nations General Assembly 2019