Tuesday, October 17, 2023

MEMPERALAT LHDN


blogtunm.blogspot.com Tun M 
1. Saya merasa agak hairan bagaimana Puad Zarkashi, seorang Speaker Dewan Undangan Negeri Johor boleh tuduh saya peralat LHDN di dalam kes Datuk Najib (dan anaknya) disaman kerana tidak bayar cukai berjumlah RM1.7 billion.

2. Pertamanya, apakah Puad tidak faham proses perundangan. Dalam apa-apa juga kes melibatkan Kerajaan, ia perlu mendapat persetujuan pihak Peguam Negara sebelum dibawa ke mahkamah.

3. Jika Pejabat Peguam Negara merasa bahawa kes itu tidak mempunyai asas kukuh maka ia tidak akan di bawa ke mahkamah. Maka, apabila ia di bawa ke mahkamah ia bermakna Peguam Negara merasa ada asas yang cukup.

4. Keduanya, apabila ia dibawa ke mahkamah, Hakim pula akan membuat penilaian berdasar kepada bukti-bukti yang dipamer dan saksi-saksi yang dipanggil.

5. Jika tiada saksi-saksi dan bukti-bukti yang sahih dan kukuh maka Hakim dan Mahkamah akan membuang kes tersebut.

6. Mahkamah tertinggi negara, Mahkamah Persekutuan pada hari Isnin menolak rayuan Najib dan anaknya untuk membatalkan kes cukai mereka. Panel lima hakim telah sebulat suara menolak rayuan mereka membatal kes saman cukai LHDN berjumlah RM1.7 billion tersebut.

7. Jika LHDN telah diperalat oleh saya kenapa peguambela Najib tidak tunjuk bukti di mahkamah di hadapan hakim-hakim tersebut.

8. Apakah Puad Zarkashi menganggap hakim-hakim tersebut tidak tahu menilai bukti-bukti dan saksi-saksi yang di pamer di mahkamah?

9. Selain itu, jika Puad Zarkashi ada bukti bahawa LHDN telah diperalat oleh saya, kenapa dia tidak beri bukti itu kepada peguambela Najib dan menawar diri sebagai saksi pembelaan.

10. Tetapi ini tidak dilakukan olehnya. Sebaliknya, dia cuma “meroyan” di luar mahkamah dan membiar Najib menghadapi saman dan kalah.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tun Dr Mahathir Mohamad speech at United Nations General Assembly


Dr Mahathir Mohamad speech at the general debate of the 73rd session of the United Nations General Assembly 2018
Turkey President Tayyip Edrogan speech at the general debate of the 74rd session of the United Nations General Assembly 2019
Dr Mahathir Mohamad speech at the general debate of the 74rd session of the United Nations General Assembly 2019